Imal n Teqbaylit : ma tenqeḍ deg ulawen d yilsawen n imawlan-is, i wumi-yas tira?

Ger tlufa yerḥan igad d ttigad yeṭṭfen deg tnekkit-nsen taqbaylit tella tin n tutlayt. Tagi “{ur telli ara kan d allal n taywalt. D nettat id ustu n idles, i yettεebbin tinekkit, azalen d tmuɣli i yettak yal agdud i tmeddurt d umaḍal}” akken d-yura deg rabul n UNESCO ɣef imal n tutlayin deg umaḍal.

Ma yella ɣer Iqbayliyen aṭas ur tt-nefri ara d yiman nsen, deg tmurt ass n wass-a aselmed n teqbaylit yuɣal ttwalin-t kra n yemdanen s weḥqar amzun akken mačči d tutlayt am tiyaḍ. Igerdan regglen ɣef tɣuri, iselmaden sseɣlin azal nsen almi ula d iɣerbazen n tmaziɣt di tesdawiyin ttwalin-ten inelmaden nniḍen s yir tamuɣli.

Askasi d-yellan deg Radio Numydia ɣef taluft agi yeččuṛ s inagan d isawalen qrriḥen si yal tamnaṭ n umaḍal. Deg tmurt, yuɣal umeslay n taεrabt i zzux ma d taqbaylit tettbini-d d tutlayt kan n imesdurar.

Deg inig, deεwessu ur tezgil ara leqbayel, xas akken d wid yeɣṛan. D. Addar, yellan d taneɣmast deg Radio tis snat, yettidiren tura deg Montreal (Kanada), tenna-d d akken ula dinna iqbayliyen bran i ṭbel deg waman u “smenyifen ad fken arraw nsen ad lemden taεrabt wala taqbaylit !!” Imawlan ur d-cligen ara deg tarwa nsen imi ssikiden kan ma yella tutllayt ara lemden a sen d-ssekcem adrim neɣ uhu.

Iminigen n tmura nniḍen, ur ten-tezgil ara. Dɣa tawacult Mezaiche yettilin deg Marikan tejbed-d ɣef taluft n tarwa nsen umi bɣan “{ad aɣen iqbayliyen d teqbayliyin akken ad ssidren tutlayt d yedles-nsen}”.

Tikwal d Iqbayliyen maḍi i yettagin ad lemden u ad smeresen taqbaylit. S A, tenna belli d argaz-is i s-yugin ad mmeslayen taqbaylit deg uxxam. Ula d tidukliwin tidelsanin, rrant aselmed n tultlayt ɣer deffir u smenyifent timeɣriwin n cḍeḥ, tirbutin n seksu d tqendyar n leqbayel. Ma mačči d wagi i d lfulkuṛ wissen d acu-t ihi ?

Maca xas akka, asirem ur yeǧǧi ara imdanen u aṭas i yettnaɣen akken a d-tidir tutlayt taqbaylit deg wennaṛ. Nura akk d Malika deg temdint n Marsay, sbeddent-d yiwet n tidukla ara d-ylhun d uselmed n Teqbaylit, segmi tid yellan ar ass-a ur εnint ara ad gent kra.

Ahat ayen icerken akk tilufa agi d tikin ur d nerzi ara ɣef Iqbayliyen, segmi ur sεin ara kra n wallalen n n telɣut ara ten-id-yessakin u a ten-isduken ɣef yiwen wawal.

Dɣa amussu n timanit i tmurt n iqbayliyen ifaq s wanect-agi. D almi d-issawel deg umenzu n yennayer izrin i iqbayliyen akken a d-rren azal i tutlayt-nsen u ad tt-smersen deg yal annar n tudert. Maca akken d-tenna tneɣmast D. Addar, “iban-d tura d akken, iqbayliyen d imaziɣen, skud ur sεin ara iwunak ara sedduyen s timmad-nsen, ur zmiren ara ad ḍemnen imal i tutlayin-nsen”.

Ass n wass-a tutlayin timeεlalin tegguni-tent akk tmettant. Ma yella Taqbaylit tezeger-d acḥal d timiḍa akken a ɣ-d-taweḍ, ur ilaq ara a nestehzi deg-s u ad ttneǧǧ ad texsi deg ilsawen. Ma yella tenqeḍ deg ulawen d yilsawen n wid tt-ittmeslayen, ula i s-d-gent tira.

Mohand-Ali ALLIOUI

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37 Comments - Write a Comment

  1. Azul –

    Thanks for the article, very interesting ! Many people believe that the Kabyles are the only Amazigh around, and that they are a minority. Do you have any population distribution in terms of numbers? I need the numbers for study, showing that a minority is controlling a majority, apparteid !!! Thank you.

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    1. Azzul

      Yella yiwen udlis n Salim Chaker, 198?, id yiwwin gheff i mezdagh n tmazgha. Semh iyi ur çfigh ara ghef ism n u dlis nni.

      A publication from Salim Chaker (can’t recall the exact date neither the title), treats also of the amazigh population all around North Africa. Sorry for lack of accuracy.

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    2. A mon sens la notion de minorité et de majorité ne doivent pas être comprises en terme de statistiques démographiques. En Irak par exemple c’est la minorité (démographique) Sunnite qui a dominé le pays pendant très longtemps . Ce qu’il faudrait entendre par minorité c’est la manière avec laquelle est perçu un groupe donné. C’est dans le sens de mineur qui aurait de fait, besoin d’une tutelle, culturelle, linguistique ou autre qu’il faudrait entendre. Un de des théoriciens de la thèse dont vous avez parlé dans votre commentaire est Serge Moscovici. ( psychologie des minorités actives ). Je ne sais pas si cette thèse est pertinente dans le cas des kabyles qui sont effectivement une minorité démographique dans cet grand ensemble qui est l’ Algérie mais qui sont majoritaire chez eux autrement dit en Kabylie.
      De point de vue politique, la notion nécessite donc d’être relativiser dans la mesure ou l’on est forcement minoritaire ou majoritaire selon le contexte politique.

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      1. Chaque groupe est une minorite’ relativement a l’ENSEMBLE – Mais cet ensemble n’EXISTE PAS – Donc chaaque groupe est une minorite – Par consequent et vu le nombre d 8 a 11 millions, Les Kabyles sont la grande minorite’.

        Un bon examp[le est l’Algerie: Sur 34 million, 11 milions est ce qu’on appele une ecrasante majorite, car s’il y avait egalite’, sur les 6 ou 7 groupe, les Kabyles devraient constituer pas plus de 5 millions, or ils sont 3 fois plus nombreux !!! C’est le 1/3 !!! Il suffit qu’un autre groupe, les suivent pour voir l’ensemble basculer. Les Touaregs sont deja clairs quand a leur autonomie, mais sont isole’s – ce n’est pas un hasard qu’ils sont comme les Kabyles quadrille’s par l’armee et que le systeme y injecte l’activite’ tango – Sans eau et sans petrole les autres vont devoir succer leur chameaux !

        Il faut demolir cette notion de minorite’, qui est concue pour intimider, et ce qui marche bien d’ailleurs… POUR LA SIMPLE RAISON QUE C’EST FAUX !

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  2. nek e tt waligh aken ,wid iy ee heqren taqvaylit nsen d wid iy ee tt meslayen timeslayin nniden ama d taaravt , tafransist negh taglizit … deg ixefawen nsen ee tt ektilin azal n tqvaylit zdat n tmslayin agi , ee tt afen aken ti sura n t’udert ta ghelnawt negh tageraghlant ,imi t’ikti i ye zedegh-n atas n yiqvayliyen t t’ufgha deg t’murt ama nutni ama tarwa nsen, ee tt afen ihi tisura deg t’meslayin nniden .
    nek e tt waligh aken ar t’ura ugur ur y’ila-ara deg t’qvaylit iman is , ugur atan deg ifadden is iy ee rezen (tadamsa, idles…..atg) , negh deg wayen i ne vgha a-t ne xdem deg t’murt agi. awal anegaru , yal asurif ad t’edj t’qvaylit , taaravt ad te sers a dar is deg , aya d ayen i ye van-n.

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    1. nicholas.sarkozy@yahoo.fr · Edit

      Salut les putes. C’est votre Grand Patron Sarkozy. Oui c’est moi., president de la Grande Republique Francaise. Je voulais juste vous informer, vous les militants du MAK, JE VOULAIS JUSTE VOUS INFORMER qu’hier en soiree, j’ai recu la visite de Hamad ibn `Isa Al Khalifah, le roi de Bahrain. Pendant qu’on soupait votre leader Farhat Mehenni a telephone. Il disait qu’il voulait me voir en urgence. J’ai donne donc l’ordre de le laisser passer. Il s’est pointe avec sa femme. Putain qu’elle etait sexy cette chienne. Du coin de l’oeil j’ai vu que le roi de Bahrain la regardait avec envie, tout comme moi. Je lui ai fait signe de s’asseoir a cote de moi et sa femme est alle s’asseoir pres du roi de Bahrain. Elle aussi elle faisait les yeux doux au roi. Le souper fini, l’Elysee a organise une soiree dansante. Le roi de Bahrain a voulu danser avec la femme de votre leader et elle a accepte volontiers. Je me suis que le roi la serrait un peu et j’ai vu qu’elle aussi elle commencait a se frotter contre lui. A la fin de la danse le roi a demande de s’excuser et d’aller dans la chambre qui lui a ete reservee et cette chienne de Mehenni est alle l e rejoindre. J’ai dit au roi que je les rejoindrais dans un instant. Farhat Mehenni entretemps m’a demande de signer le document l’autorisant a creer le ggouvernement provisoire pour l’autonomie de cette putain de Kabylie. Je lui ai dit oui je le signe mais il faudrait que les gouvernements arabes le signent aussi mais si tu laisses le roi de Bahrain tripoter ta femme, il usera de son influence aupres des autres gouvernements arabes. Il a repondu qu’il est pret a laisser sa femme et toutes les femmes kabyles se prostituer pour avoir son gouvernement. Je lui ai demande si je pouvais rejoindre le roi et prendre sa femme par derriere, il a accepte. J’ai donc rejoint le roi et on lui a fourre tous ses trous. Putain qu’elle est chaude cette chienne, une vraie garce. Elle a suce la queue enorme du roi pendant que moi je la prenais par le cul. Elle m’a fait oublier tous mes problemes avec Carla Brunini.Je vous raconterais la suite plus tard

      Reply
    2. Salut les putes. C’est votre Grand Patron Sarkozy. Oui c’est moi., president de la Grande Republique Francaise. Je voulais juste vous informer, vous les militants du MAK, JE VOULAIS JUSTE VOUS INFORMER qu’hier en soiree, j’ai recu la visite de Hamad ibn `Isa Al Khalifah, le roi de Bahrain. Pendant qu’on soupait votre leader Farhat Mehenni a telephone. Il disait qu’il voulait me voir en urgence. J’ai donne donc l’ordre de le laisser passer. Il s’est pointe avec sa femme. Putain qu’elle etait sexy cette chienne. Du coin de l’oeil j’ai vu que le roi de Bahrain la regardait avec envie, tout comme moi. Je lui ai fait signe de s’asseoir a cote de moi et sa femme est alle s’asseoir pres du roi de Bahrain. Elle aussi elle faisait les yeux doux au roi. Le souper fini, l’Elysee a organise une soiree dansante. Le roi de Bahrain a voulu danser avec la femme de votre leader et elle a accepte volontiers. Je me suis que le roi la serrait un peu et j’ai vu qu’elle aussi elle commencait a se frotter contre lui. A la fin de la danse le roi a demande de s’excuser et d’aller dans la chambre qui lui a ete reservee et cette chienne de Mehenni est alle l e rejoindre. J’ai dit au roi que je les rejoindrais dans un instant. Farhat Mehenni entretemps m’a demande de signer le document l’autorisant a creer le ggouvernement provisoire pour l’autonomie de cette putain de Kabylie. Je lui ai dit oui je le signe mais il faudrait que les gouvernements arabes le signent aussi mais si tu laisses le roi de Bahrain tripoter ta femme, il usera de son influence aupres des autres gouvernements arabes. Il a repondu qu’il est pret a laisser sa femme et toutes les femmes kabyles se prostituer pour avoir son gouvernement. Je lui ai demande si je pouvais rejoindre le roi et prendre sa femme par derriere, il a accepte. J’ai donc rejoint le roi et on lui a fourre tous ses trous. Putain qu’elle est chaude cette chienne, une vraie garce. Elle a suce la queue enorme du roi pendant que moi je la prenais par le cul. Elle m’a fait oublier tous mes problemes avec Carla Brunini.Je vous raconterais la suite plus tard

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  3. Tamuɣli-w nek d tta:

    -Anda ulac AWANEK yehway-aɣ akk nesberbir, d awanek kan ara igen azal i tutlayt d yedles n kra n wegdud.
    -Wid iḥeqren tutlayt tayemat-nsen mači d tidet dɣa d nutni i tt-iḥeqren maca d tagnitt i deg d-tegra i ten-yerran ttwalin-tt s yir tamuɣli : tutlayt ur yellin ara d ttunṣivt, ur yesseččayen ara aɣrum, anect tevɣu tili d “ttutlayt tayemat” ur teseɛɛu ara azal am tutlayt yellan d ttunṣivt, yeseččayen pappwa.

    Reply
  4. Tamuɣli-w nek d tta:

    * Anda ulac AWANEK yehway-aɣ akk nesberbir, d awanek kan ara igen azal i tutlayt d yedles n kra n wegdud.

    * Wid iḥeqren tutlayt tayemat-nsen mači d tidet dɣa d nutni i tt-iḥeqren maca d tagnitt i deg d-tegra i ten-yerran ttwalin-tt s yir tamuɣli : tutlayt ur yellin ara d ttunṣivt, ur yesseččayen ara aɣrum, anect tevɣu tili d “ttutlayt tayemat” ur teseɛɛu ara azal am tutlayt yellan d ttunṣivt, yeseččayen pappwa.

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    1. azul, imal n Teqbaylit, d leqraya, ma tettwaḥettem deg iγerbazen, ulac akk d acu ara tt-yenγen, ala anerni ara tennerni, imi nezmer yakan a tt-nseqdec di yal taγult, s warrac d teqcicin ara tt-yeγren akka d afella, mi ara tili timanit(tadsimant), ula d imawlan-nsen, ad uγalen a d-rren ddhen-nsen ar γur-s. xas irebba-ten-id uγerbaz n Ledzayer, inekkren tutlayt-nneγ di 62 ar da.

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      1. I wakken ad tidir teqvaylit ilaq ad tili d tutlayt n lbuṣta, n tɣiwant, n ccraɛ, ilaq argaz d tmeṭṭut ad ẓren iwakken a d-yeffeɣ mmit-sen d ajinyur neɣ d amejjay ilaq-as ad yeẓwer di teqvaylit seg useggas amezwaru n lakul alamma yekcem tasdawit…hata wamek ara tidir teqvaylit u ayagi d TASERTIT kan (AWANEK/TIMANIT) i izemren ad yessbed anect-a s wudem unṣib. Maca llan kra kkan-d mgal n Timanit u ḍemɛen a d-itidir ayen i wumi ssawalen “tamaziɣt”!!! Kra ssneɣ-ten d iselmaden akkya qqaren “nekkni ad neqdec kan ɣef ‘tmaziγt’ ur neggar ara iman-nneɣ di tsertit, imi tasertit d aqemmuc kan”…tidet wigad agi tetten kan aɣrum ttruḍun di sya alamma mmuten wannag ẓran ticki ulac TASERTIT GER IFASSEN IMAWLAN-IS ara igen azal i tutlayt nni ulac ulac ulac akken yecna umedyaz.

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  5. tassaett tanegarut n’wattas imazighen,mi tenger tutlayt,inneger ula ed vav is.axxatter ma nneddfreitt akka itt id nebwu,yibwas adxedmen asalu uyumi ar asemin,amazigh aneggaru,am” le dernier mohican”
    haca timanit negh timunent igg zemren aderen tutlayt taqvailit ttunsseivt,ihhi ur ilaq ara att nesaettel attas.

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  6. azul

    a mon avis cette carte est fausse car le peuple amazigh n’est pas encerclé et emprisonné dans ces zones et ces parlers amazighs ne sont pas limités sur ces zones géographiques.
    sachiez bien ,d’après une statistiques des années 90:
    – que la grande agglomération de la population amazigh ne se trouve pas dans ces zones cités dans la carte;
    – que Icelḥiyen occupe la 1ére place en nombre ;et la majorité des Icelḥiyen habitent hors leurs zone (Souss) ;on les trouves partous au Maroc et on Europe(hors ces zones) ,
    – Casablanca compte le plus grand agglomération des berbères ;mais exclus de ces zones.
    – est ce que taqebaylit n’est utilisés et parlés que dans le territoire kabyle?même question sur tarifit et taclḥit,…

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    1. Ton point est bien pris, car en effet, si la ville la plus PEUPLEE (disons par example Alger) est classee la plus peuplee, en anegerie, on lui affecte l’attribu Arabe, et on y balance tous les Kabyles qui font la navette chaque semaine – Cette methode de decomptes n’est pas utilisee ici aux USA par example, ou ce qu’on cherche est la realite, du coup on fini avec deux criteres par example: Nombre de Musulmans et celui d’Arabes, qui est infinimment petit, car le plus grand nombre est d’ailleurs… d’ou la conclusion que qu’il y a plus de Musul;mans que d’Arabes en Amerique – Pas une opinion mais comme FACT !

      FInalement, une etude anthropologique sur la terminologie QBAYLES se doit d’etre faite, dans son contexte, c.a.d. a son apparition, et d’hors et deja, que c’est toute l’Algerie qui est concerne’e… Ou du moins l’Algerie rurale… contrairement aux Algeriens des villes occupe’es par les turques (grandes villes cotieres) – Meme si cela est inutile, car le cancer est ailleurs…

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    1. imal n tutlayt taqbaylit d timunent (independance) n tmurt n leqbayel imi timunent = taqbaylit tutlayt taɣlenawt tunsibt (maci taqbaylit akk d taarabt, taqvaylit kan iman-is!) tafransist tezmer ad tili d tutlayt n l’administration am akka tella tura di lanjiri…dacu ur ilaq ara a tili kra n tutlayt tabarranit (taarabt, tafransist…) d tutlayt tunsibt am akka tella di lanjiri, akenni naxsar di laffir.

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      1. Nek s timmad-iw ttwaliγ akken leqbayel ur d tewwi ara ad eǧun timunent neγ timanit iwakken ad bdun ad leḥun u ad erren ccan i tutlayt enn-sen. Ma yella nerna timerǧa ugadeγ asmi ara d taweḍ timanit ad taf taqbaylit ulac-itt. Ass n wass-a ilaq-aγ UNE RÉSISTANCE deg ulmad d useqdec n tutlayt agi nneγ . Neγ d acu tennam ?????????

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        1. azul a Mohand, ula d nekk ttaruγ-n s yisem n Muḥend, maca tira n yismawen-agi mačči kifkif, ad nkemmel kan akka, i wakken yal yiwen ad yettwaεqel d netta. Ula “d timunent” iwumi qqaren daγen “azarug”, akk “d timanit” iwumi qqaren daγen “tadsimant” nezmer ad nefren deg sin wawalen-a, i wakken ad ssegzu ugar agdud, γef wacu i nettmeslay, ideg ara nefren awal tadsimant, nefren awal timanit, armi imi d-nudder awal timanit, nutni ad ttxemmimen γef timunent! Ahat mačči d tagi kan i d tamentilt, maca yelha ammer nefren awal deg ur d-ttafen ara timental (tissebbiwin)

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          1. tanemmirt tameqrant ghef wid id i gan tagnitt akken ad d nemmeslay ghef temsalt-a taqbaylit di lakul

            ad d inigh ayen ur nebni ara af lsas tagara-s d aghelluy acku akken yenna dda lmulud deg wawal-is tutlayt nagfh idles akken ad d yaf iman-is yewwi-d ad yili gar wid yellan deg udabu nagh ad yuili deg wid yettfen aleggam deg ufus ma yella ulac aya ayen ara d nini akk d aseehetref
            seg zik u zik yal amnekcam ara d yasen ad yessedrem ayen i d tyufa n wiyid akken ad d yerra ayla-s tamazight nagh ma nenna-d taqbaylit melmi i as gan azal ,ula yiwen wass acku nekkni s leqbayel ur nessawed ara ,nagh ur nefhim ara ,nagh naemmed nessusem ma yella ur yelli ara udabu gar n yifassen n leqbayel ur tamaaet ara ad tili teqbaylit acku akken yenna dda sluiman ddunit tedda d win i bedden ghas ma yella baba-s d aghyul ihi yewwi-d ad nbedd akken ad rbedd teqbaylit

          2. Taqbaylit deg wasmi tfuk lggira-nni ar tura, nettat, deg yir tagnit, wid iḥekmen, ssγamen-as-id a tt-mḥun, uklen-tt, ḥeqren-tt, arraw-is ttwalin deg-s, llan wid i εemmden, d wid yebγan a tt-id-refden,maca adabu yesseγli-d asigged fell-asen, d wid yettrağun ad tbeddel, ḍemεen ad tuγal a tt-nγer am akken γaren tutlayin n tyemmatin-nsen wiyiḍ, aql-aγ tura nessruḥ 48 iseggasen, γas akka qeblen-tt mačči s wulawen-nsen, imi mazal d iεdawen-is i iḥekmen deg-s, ahat maḍi fkan-tt-id, i wakken a tt-nγen ger ifasen-nneγ, iεekkiren akk issettgen deg wanda i tt-ssγaren, rrnu ar waya aheggi n isekkilen usexreb, i wakken a tt-ssεerben, d agi kan iban lebγi-nsen, anda ar yessiweḍ, ar tmettant n Teqbaylit.

  7. Salut,

    Je ne suis pas d’accord au sujet de la carte ci-dessus en ce sens que selon les taches en couleurs qui représentent les berbères, la plus grande majorité représente les arabes. Et cela voudrait dire que les berbères sont à peu près 2% excepté les touaregs, alors pourquoi lutter contre 98%.

    Elho.

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    1. Effectivement à lhocine une carte doit être toujours perçue comme une simple schématisation. Les grandes villes de l’Afrique du Nord telle qu’Alger, Constantine et Fés comptent pratiquement toutes des population berbérophone. Les territoires non berbérophones ne sont pas forcement arabophones d’autant plus que 70% de relief est constitué par un désert sous peuplé.
      L’établissement d’une carte n ‘est pas toujours un acte objectif et c’est la raison pour laquelle j’estime pour ma part que nous devrions établir notre propre cartographie qui même si elle se doit d’etre objective mettra l’accent sur un certain nombre de vérités tout en zoomant sur la berbèrophonie. Celle ci ne doit pas être représentée par de simple tache colorées Et encore cette carte ne reflète pas entièrement le fond du sujet traité dans l’article autrement dit la KABYLOPHONIE. De nos jours la kabylophonie déborde des frontieres même del’Afrique du Nord puisqu’elle est présente aussi en Europe et en Amérique du Nord

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  8. Messieurs les chefs de la censure:

    J’ai pose une questin realtive aux proportions numeriques des groupes listes, et je ne comprend pas pourquoi cela a ete enleve’ – Faut toujours expliquer ses motifs, et les presenter concordants avec les votres?

    Pas mal d’institutions s’interessent a cette information, pour formuler une opinion – Le silence autour de la question et cause Kabyle sont intouchables, peur d’erreur. En me censurant, vous perdurez cet etats des lieux vieux de 47 ans.

    Une approximation des nombres courants, serait tres appreciee.

    Merci.

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    1. Precision: Les chiffres demande’s concernent ceux d’Algerie seulement, c.a.d. Iqvayliyen, Icawiyeb, Icenwiyen, Imzaviyen et Itargiyen. Des chiffres simples, du genre (Kabyles: 7-11 M). Voici un decompte informel, que j’ai recu, que j’essaie de corriger:

      Iqvayliyen : 7-11 M – 9M (arrondi a la mediane)
      Icawiyen : 6-10 M – 8M ………………………………..
      Ichenwiyen : 3-7 M – 5M …………………………………
      Imzaviyen : 4-6 M – 5M ………………………………..
      Itargiyen : 3-5 M – 4M…………………………………

      sous-total : 31 M (mediane 26 a 40)

      Araven : le reste- 3M (34M moins 31M)

      L’appartenance ETHNIQUE (raciale, regionale, linguistique) prime sur les religieuse et citoyen – D’ou la peur du regime du phenomene Autonomiste (Unite Nationale), et de la democratie en general – Fait tout pour imposer la religion et la citoyennete’ comme DENOMINATEUR COMMUN – Tout en renforcant le religieux par l’Arabisation qu’il substitue avec l’Islam. Les effets escomptes sont l’elimination du regional par le national, et la pair(race,langue) par (arabe, musulman).

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      1. jeggren s ddin d Taεrabt tamurt Tmazγa, armi Imaziγen uγalen beddlen laṣṣel, ayla-nsen, kkaten s yisem n ddin ad yuγal d ayla n wiyiḍ, d ayen ur iqebbel wallaγ, tamurt tuγal d tamazirt waεraben, Imaziγen uγalen d iberraniyen deg wakal n lejdud-nsen, AHYA, A DDIN UQAVAC…Ma d wigi γef ara tettekleḍ ad sseγren tameslayt-nsen!

        cwi kan, atan terriḍ-aγ-id asirem a winnat? ziγen ulac maḍi Aεraben di tmurt n Ledzayer, nekkni nεudd neγreq. Tineqiḍin n tkarḍiwt-a n Tmazγa ssexlaεent, acimi Tigzirin Tiknarin, ttweḥsaben d Imaziγen, yerna tmeslayen akk Taspenyulit, nekkni win iḥeddren Taεrabt ad yuγal ad yettu yemma-s d baba-s

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        1. Aεrab mačči d win isεan idammen d aεraben imi ass n wass-a idammen n talsa meṛṛa kifkif-iten maca d win Iḥussen i iman is d a$wrab. U aqbayli ur nḥus ur nukki s teqbaylit is ur tezmireḍ ara a d-inniḍ belli d aqbayli. Ihi tewwi-d a n-wexret ur nettaεaraḍ ara a nerret aεraben d imaziγen. Yal wa akken ibγu imḍel yemma-s. Ma nkemmel itt akka a nuγal deg kra iseggasen d agdud ur nesεi iles u ala idles. A γ d iqqim kan isem n leqbayle, ajeγlal ilem.

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          1. Imnekcamen akk i d-ikecmen ar Tmazγa, uwten ad ssihellen tamurt a tt-rren d ayla-nsen, maca ur ssawḍen ara, armi d taneggarut-a imi tettwaxdem i tmenγiwt n tutlayin akk d idelsan n yegduden nniḍen, s tagi i ssawḍen, s yes-s gren akk ixemmimen-nsen ar wallaγ Imaziγen, armi yuγalen nekkren ayen yellan-nsen, γef waya i tlaq tgrawla i Imaziγen, neγ timanit i tmurt n Yeqbayliyen, s waya ara nessider tutlayt-nneγ, ma kan akka ulac, aql-aγ neqqim ad neṭṭili deg-s, tneqqes am tcemuεt.

  9. “Arut s teqvaylit” d wagi i d ugur nnaɣ amenzu! Tafransist, taglizit, taɛravt, nesnitent merra, maca nukwni nevɣa ad nili xir n ifransisen, xir n igliziyen, xir n waɛraven… Ma mačči d nukwni ara yezwin ammus ɣef tutlayt wellah ma yella win ad-yelhun yis. DONC arut s teqvaylit .

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  10. la photo du region amazigh que vous faite et faux moi je suis amazigh du maroc les region giographique amazigh plus grande que votre photo et les region amazigh au maroc sont atacher ne sont pas separer come lalgerie par example la region du sous et atacher avec la region du latlass et le grane atlas atacher a lorione du sude et atacher au moyen atalas et atacher au region zemour la seule region qui es pas atacher a dautre region amazigh cest la region du rif

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  11. Azul
    Ilaq bnadem ad iwali tidyulujit n udhabu negh n imsareben n tmazgha. Amek i tga akken dima ad ttnernin am lveqq deg tekwatin? Ihi akk-a: qarend, nnan-t-id, u qqaren-t ar tura: {{“Win ittemmeslayen taaravt n ubrid, iitunehsab d aarav}}”, {{wid ittemmeslayen tamazight negh taqvaylit kan i d macci d aaraven}}. Imi tutlayt ur teqqar, u tettwahqar acku widak itt ihedderen ttergimen ten widh ibeddelen lasel, widh yextaren ad ughalen “{{d ‘aaraven isemmam”}} akken asen neqqar si zik. Acku aarav d akeddav, d axeddaa, d yir argaz, maca wid nnegh ur faqen ara belli m’ara itruzi yiwen d ‘aarav, yughal d yir amdan, am urumi ahrur yughalen d adjitan negh d amanouche. Awal agi d Mas Abdella Bounfour i t-id yennan: en Afrique du Nord: {{“est berbere qui parle berbere, est arabe qui parele arabe”!}} Am ddin agi nsen i d-snulfan akken ad ccen timura: ini-d kan:{{ “lailah ailallah, Muhemmed rasulallah”,}} aqla-k d ineslem, tessudnedh ddin n waaraven.

    ASEFRU NN YIWEN UMEGHNAS YEMMUT TURA:

    Ufigh win yetruzan

    I texfett medden yehsel

    Iberra deg ayen iaddan

    Isemmeh amur-is di lasel

    Mennagh a wi ya-k yennan

    Diri wayen textaredh !

    D acu n tmara ik irran

    Akken ad tughaledh d win tifedh !

    (yernu i tmurt n bab-k n jeddi-k)

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  12. Llan kra deg Iqγayliyen i ssneɣ maca n taddar-iw. Acukan kkren-d di tmanaɣt am aṭṭas n iqγayliyen nniḍen. Ihi imdanen aggi ttasen-d kan di tfestut lwukan akken ad sriḥen abeḥri n idurar. Maɛna anida i tuḍen icci-s : beddlen taglimt am izerman di tefsut, ddan d ucengu ur d-rran s lbal nsen. Ssawalen i tarwa nsen tizikert neɣ takreolt n lzayer. Deg imdanen agi ɣur-sen idrimen s waṭṭas maca ttazzalen ar ljamaɛ yal ass n ljemɛa, ma d frak werǧin ad yeffeɣ i texriṭ nsen akken ad fken afus i tutlayt d wedles nneɣ. Ihi akka Aqbayli ma yemmal ar “mumuḥ” atan ad yebru i tjaddit d tutlayt ines.

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